Connect with us

Genel

Türbin Kanatlarının Bakım ve Onarımı

Published

on

Bu sayımızda Rüzgâr türbinlerinin en önemli bileşenlerinden olan türbin kanatlarının bakımı ve onarımı konusunda bu konuda uzmanlaşmış olan Avrasya Rüzgâr Teknoloji firmasından Genel Müdürü O. Buğra Akbıyık ile söyleşi gerçekleştirdik.

– Rüzgâr türbin kanatlarında bakımın önemini anlatabilir misiniz?
+ Kanatlar türbinlerde dış ortam şartlarından en çok etkilenen parçalardır. En zor hava şartlarında çalışacak şekilde tasarlanmışlardır. Ancak havadaki aşındırıcı partiküller, aşırı sıcak ve soğuklar, kar yükleri, işletmedeki yanlış uygulamalar ve yıldırımlar kanatların yapısal bileşenlerini, koruma ve kaplama sistemlerini ve kanat aksesuarlarını limitlerinin üzerinde zorlayabilir. Düzenli olarak takip edilen kanatlarda hasar başlangıçları önceden tespit edilip koruyucu önlemler alınabilir veya oluşan hasarlar tamir edilebilir. Bu sebeple ilk adım olarak kanatların izlenmesi ve bakım programının üretici talimatlarına göre uygulanması gerekmektedir.
– Anladığım kadarıyla kanatların kontrolü çok önemli. Kanatların izlenmesi için hangi yöntemleri kullanıyorsunuz?

+ İzlemeyi Temaslı ve Temassız olmak üzere iki ana grupta toplayabiliriz. Temaslı yöntemler;
1) İple erişim
2) Askılı servis platformu ile erişim
3) Vinç platform ile erişimdir
Temassız yöntemler;
1) Dürbün veya teleskop ile yerden kontrol
2) Drone ile havadan kontroldür.
Temaslı yöntemler aynı zamanda müdahale şansı verdiğinden daha etkilidir, ancak temassız yöntemler daha sık uygulanabilir ve hasar oluşumlarını takip etmek açısından daha hızlı sonuç verirler. Örnek vermek gerekirse kuvvetli bir yıldırım fırtınasının hemen sonrası yıldırım düşen kanatları kontrol etmek ve gerekirse hasar riski görülen türbinin çalışmasını engellemek, daha büyük hasar oluşumunun önüne geçer.
– Temaslı yöntemlerde maliyet – süre oranı olarak en uygun yöntem hangisidir?
+ Özellikle onarım ve bakım söz konusu olduğunda platformlu yöntemler ip ile erişime göre ciddi bir oranda zaman tasarrufu sağlamaktadır. Bu da türbinlerin duruş süresini azaltmaktadır. Yine iple erişimde, orta ve büyük tamiratları sağlıklı bir şekilde yapmak mümkün olmamaktadır.
– Temassız yöntemlerde yıldırım koruma sistemleri kontrol edilebilir mi?
+ Maalesef mevcut teknoloji ile bu mümkün değil, yıldırım topraklamasını ve iletim hattının sağlıklı olup olmadığını tespit etmek için bakım personelinin kanat ve nasel üzerinde çalışması gerekmektedir. Yine kanat ucunda bulunan su boşaltım deliklerinin tıkalı olup olmadığının kontrolü ve eğer tıkalı ise açılması ancak kanat ucuna erişim sağlayacak bir teknisyen ile yapılabilir. Eğer kanatlarda takılı ise yıldırımı tespit eden yıldırım kartlarının yine kanat kök bölgesinden toplanması gerekir.
– Kanatlarda bulunan bazı aksesuarlardan bahsettiniz, bunlar ne gibi hasarlara maruz kalıyor?
+ Her üretici kanatlarını kompozit yapı dışında farklı tipte aksesuarlar ile donatır. Örnek verebileceğimiz aksesuarlar; erozyon koruma folyosu, zikzak bant, vortex oluşturucular, firar kenarı flapleri, aerodinamik kanat ucu, yıldırım dağıtıcıdır. En çok hasar gören aksesuarlardan biri hücum kenarına yapıştırılan erozyon koruma folyosudur. Hava erozyonunun yüksek olduğu sahalarda kanat ömrünü artıran bir elemandır.
– Bu bahsettikleriniz genelde kanadın dışından yapılan uygulamalar, kanat içerisinde de bakım yapılıyor mu?
+ Evet, kanatların en önemli bakım noktalarından bir tanesi kanadın kök bölgesidir. Kanatta aerodinamik olarak oluşan tüm yükler kanat kökünde toplanır ve kanat-hub bağlantı noktası bize birçok ipucu verir. Bağlantı saplamalarının çevresinde kompozit yapıda oluşan çatlaklar tespit edilebilir. Yine saplamaları ve mekanik bağlantı parçalarını kontrol etmek gerekir. Kök bölgesindeki yıldırımsavar hattı, bağlantı ve atlama noktaları incelenir. Kanat içerisine girilip gözle yapılacak kontrollerde sırasıyla, varsa önce kanat kapağı ve bağlantıları, kanadın içerisinde serbest gezen parça olup olmadığı, yapıştırma bölgelerinde ve yapısal yüzeylerde çatlak veya delaminasyon oluşumları olup olmadığı kontrol edilir.
– Kanat içerisinde serbest gezen parçalar neler olabiliyor?
+ Kanat üretiminde geleneksel yöntemde yapıştırmanın son aşaması kör yapıştırma denilen teknikle yapılmaktadır ve yapışmanın sağlıklı olması için gerçek yapıştırma ihtiyacından biraz daha fazla yapısal yapıştırıcı kullanılmaktadır. Bu sebeple kanadın çalışma süresince yapışma bölgesinden taşan bazı yapıştırıcı parçaları yerlerinden kopup kanat içerisinde serbest gezebilir ve kompozit yapıyı zedeleyebilirler. Bunun yanı sıra gevşek kanat balans malzemesi, montajda veya bakımda kanat içerisinde unutulmuş somun, pul gibi yabancı cisimler, kumaş veya sök-at parçaları tespit edilebilir.
– En çok onarım ihtiyacı hangi konularda oluyor? Rutin bakımlar dışında farklı çalışmalar yapılıyor mu?
+ Onarım tarafında ağırlık yıldırım hasarlarında oluyor. Yıldırımsavar sistemi sağlıklı çalışsa bile yıldırımın doğası gereği akım şiddetine bağlı olarak kanatlar hasar görebiliyor ve hasar fark edilmeyip, rotor dönmeye devam ederse hasarlar büyüyebiliyor. Bunun dışında kanatlarda üreticilerin gerekli gördüğü yenileme veya güçlendirme çalışmaları olabiliyor. Kanatlara titreşim sensörleri gibi sağlık izleme sistemleri eklenebiliyor veya önemli bir hasar tamiratı sonrası kanat ağırlığı değiştiğinden, kanatta yeniden balans işlemi yapılabiliyor. Çok sık olmasa da av alanlarına yakın sahalarda kanat yüzeyinde tüfek saçma delikleri tespit edilebiliyor. Özellikle endüstriyel hava kirliliğinin yüksek olduğu bölgelerde kanat yüzeyleri kurum ile kaplanabiliyor ve yüzeylerin temizlenmesi gerekiyor.
– Peki son olarak, işletici firmalara bu konuda ne önerilerde bulunursunuz? Bir türbin üreticisi ile servis antlaşması bulunan firmalarda genel kontroller sürekli olarak yapıldığından hasarların tespiti çok daha hızlı bir şekilde olabilmekte, bu da önleyici tedbirlerin en hızlı şekilde alınmasını sağlamaktadır. Bakım tarafını kendileri gerçekleştiren firmaların ise üretici talimatlarına uygun şekilde rutin kontrolleri yapmaları veya yaptırmaları uygun olacaktır.
– Bize zaman ayırdığınız için teşekkür ederiz
+ Biz teşekkür ederiz. Herkese güvenli çalışmalar dilerim.

Genel

AB’nin 2030 yenilenebilir enerji hedefleri tehlikede

Published

on

rüzgar türbini-avrupa birliği-çelik ithalatı-yenilenebilir enerji

AB ülkeleri, Avrupa Komisyonu’nun AB’ye çelik ithali konusundaki korumacı düzenleme önerilerini tartışacaklar. AB, ardından, üçüncü ülkelerden AB’ye çelik ithalini Temmuz 2021 tarihine kadar kısıtlayan düzenlemeleri oylayacaklar.

Çelik ithalatı kısıtlamaları, Trump yönetimi tarafından Mart 2018 tarihinde kabul edilen düzenlemelere yanıt olarak geldi. Avrupa Komisyonu, ilk koruma düzenlemelerini Temmuz 2018’de Avrupa çelik endüstrisini ABD’nin ticari saptırma hareketlerinden koruma amacıyla yürürlüğe koydu.  Ön düzenlemeler küresel tarife kotası şeklinde uygulamaya alındı. Bu, AB’nin önceden belirlenen ithalat hacimlerini geçtiğinde % 25’lik yükümlülüklerin devreye gireceği anlamına geliyordu.

Ele alınan düzenlemeler ithalat hacimlerinin her çelik kategorisi için 2021’e kadar her yıl yalnız % 5 oranında artırılabileceği anlamına geliyor. İthalat hacimleri, küresel ve ülkelere özel tarife oranı kotası zemininde karma bir sisteme dayanacak.

Kaynak: Windeurope

 

Continue Reading

Genel

EBRD, Türkiye’ye yaklaşık 1 milyar avro yatırım yapacak

Published

on

Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (European Bank for Reconstruction and Development-EBRD) Türkiye Direktörü Arvid Tuerkner, “2019’da Türkiye’ye geçen yıl yaptığımız yatırımla aynı seviyede, yaklaşık 1 milyar avroluk yatırım yapmayı hedefliyoruz” açıklamasını yaptı.

Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) Türkiye Direktörü Arvid Tuerkner, EBRD’nin, geçen yıl Türkiye’de toplam 34 projeye 1 milyar avroluk yatırım yaptığını belirterek, “2019’da Türkiye’ye geçen yıl yaptığımız yatırımla aynı seviyede, yaklaşık 1 milyar avroluk yatırım yapmayı hedefliyoruz” dedi.
Tuerkner, EBRD’nin 2019 yatırım planları ve önceliklerine ilişkin Anadolu Ajansı muhabirine açıklamalarda bulundu. 2018’in; jeopolitik gerilimlerin, ekonomik yavaşlamanın olduğu, para biriminde değer kayıplarının yaşandığı ve yatırımcı algısının zayıfladığı, zorlu bir yıl olduğunu ancak EBRD’nin, Türkiye ekonomisine olan güçlü bağlılığını koruduğunu söyledi.
EBRD’nin, geçen yıl Türkiye’de toplam 34 projeye 1 milyar avroluk yatırım yaptığını belirten Tuerkner, EBRD’nin Türkiye’ye olan inancını sürdürdüğünü ifade etti.
Tuerkner, “2019’da Türkiye’ye geçen yıl yaptığımız yatırımla aynı seviyede, yaklaşık 1 milyar avroluk yatırım yapmayı hedefliyoruz. Biz talep doğrultunda hareket eden bir bankayız. Yatırımlarımız, finansmana dair mevcut talebe, yerel ve dış yatırımcıların yatırım yapmak konusundaki isteğine, sermaye piyasalarının durumuna ve birçok faklı faktöre bağlı olacaktır” diye konuştu.
“Bankamız, Türkiye’deki hisse senedi portföyünü artırmakla ilgilenecektir”
Arvid Tuerkner, EBRD’nin, Türkiye’de yerel para birimini cinsinden finansmana olan desteği artırarak ülkedeki toplam yatırımlar içerisinde yerel para biriminin payını 3’te bire yükselttiğini belirterek, “EBRD, 2017 yılında Türkiye’deki 228,8 milyon avroya eş değer Türk lirası işlemini, geçen yıl önemli seviyede artırarak toplam 13 işlemle 331 milyon avro düzeyine çıkardı” dedi.
Bankanın 2019 yatırım önceliklerine de değinen Tuerkner, şöyle devam etti:
“Bu yıl özellikle tarımın yanı sıra ihracat odaklı endüstrilere odaklanacağız. Yenilenebilir enerjiye odaklanmaya devam edeceğiz. Yenilenebilir enerjide mevcut destek mekanizmasının 2020 yılında bitmesiyle yeni bir destek mekanizmasının oluşturulmasını bekliyoruz. Bu destek mekanizması, piyasa prensiplerine dayanmalı ve Türkiye’nin, Ulusal Yenilenebilir Enerji Eylem Planı’nda ortaya konan hedeflerine ulaşmasına imkân verecek şekilde olmalı.”
Kadın girişimcilerin desteklenmesi konusunda da yeni finansman sağlanmasının hedeflendiğini kaydeden Tuerkner, “Yerel para birimi cinsinden finansmana odaklanmaya ve özel sektörde inovasyonun teşvik edilmesini desteklemeye devam edeceğiz. Bankamız ayrıca, Türkiye’deki hisse senedi portföyünü artırmakla ilgilenecektir” diye konuştu.
“Türkiye’nin güçlü temelleri ortada”
EBRD Türkiye Direktörü Arvid Tuerkner, Türkiye ekonomisinin bu yıla ilişkin ekonomik görünümünü değerlendirirken, türbülansa rağmen Türkiye’nin güçlü temellerinin ortada olduğunu vurguladı.
Tuerkner, “Türkiye’nin stratejik jeopolitik konumu, sadece ticareti açısından bir nimet değil, aynı zamanda iklimi ve kültürü de Türkiye’yi harika bir turist destinasyonu haline getiriyor. Türkiye’nin, turizmde canlanma adına bu yıl yüksek beklentileri var” dedi.
Türkiye’nin demografisinin de son derece olumlu olduğunu ve nüfusun yarısının 30 yaşın altında bulunduğunu ifade eden Tuerkner, “İnsanların fevkalade girişimci ruhu ülkenin gelişen özel sektörünü beslemeye devam ediyor. Büyük ve küçük şirketler inovasyon yapmaya, evde ve dışarıda büyümeye, istihdam sağlamaya ve yeniden büyümeye çalışıyor” diye konuştu.
“Türkiye’nin ekonomik büyümesinin
ikinci yarıdan itibaren artmasını bekliyoruz”
Zorluklar bulunduğuna da işaret eden Tuerkner, şunları kaydetti:
“Ekonomi 2019 yılında yavaşlamayacak. Sıklıkla ekonominin kilit çıpası olarak görülen bankacılık sistemi stres altında. Bu ekonomik iyileşmeyi geciktirebilir. Türkiye’de bankaların ekonomik aktivitenin sürmesine imkân tanıyacak finansmana erişimini sağlayacak güçlü politika yanıtları oluşturmaya ihtiyacı var. İş ortamının geliştirilmesi için yapılacak kararlı yapısal reformlar, yatırımcı güveninin yeniden kazanılmasına yardımcı olacaktır.”
Türkiye’nin ekonomik büyümesinin özelikle bu yılın ikinci yarısından itibaren artmasını beklediklerini ifade eden Tuerkner, “Bu yıl 2 ya da 3 çeyrekte negatif büyüme olabileceğini öngörüyoruz. Fakat daha sonrasında, yılın ikinci yarısında ekonomik büyümenin yavaşça artmasını bekliyoruz. 2019 yılında Türkiye için yüzde 1 seviyesinde büyüme bekliyoruz. Enflasyonun bu yılın ikinci yarısından itibaren düşmeye başlamasını bekliyoruz. İş ortamındaki zorluk devam edecek. Fakat biz buradaki (Türkiye) işimize bağlılığımızı sürdürüyoruz” şeklinde konuştu. (Kaynak: aa.com.tr)

Continue Reading

Genel

Nordex yerel üretim kapasitesi için Fábrica Argentina de Aviones ile işbirliğine gidiyor

Published

on

By

Nordex -Rüzgar türbinleri- Fábrica Argentina de Aviones

2019’da Cordoba’da yeni bir dizi rüzgar türbini kurulumu yapılacak

Nordex Grubu, Arjantin’de rekabet gücünü artırmak ve bölgede büyümesini uzun vadede desteklemeyi planlıyor. Firma, şimdi Fábrica Argentina de Aviones “Brig. San Martin” S.A (FAdeA) ile, türbinler için yerel bir kurulum hattı anlaşmasına vardı.

AW3000 türbinlerin motor ve göbeklerinin üretimi için  Córdoba’da üretim tesisi kurulacak ve gelecek yıl üretime başlayacak.

Elektrik tedarikçisi AES Argentina Generación tarafından son olarak  ilan edilen 48 AW132/3300 siparişleri de burada üretilecek.Montaj atölyesi, 3 MW sınıfından yıllık 150 türbin üretme kapasitesine sahip olacak şekilde tasarlandı. Nordex Grubu, aynı zamanda, Arjantin’de beton kuleler için iki yerel üretim merkezi de planlıyor. Nordex tarafından yerelde üretilecek ve kurulacak kuleler, yerel entegrasyon payını % 36’ya çıkaracak. Motor ve gövde fabrikası, iki beton kule santralinden her birinde 100 uzmana ilave olarak 200 kişiyi istihdam edecek.

Nordex SE CEO’su José Luis Blanco; “Şu ana dek Arjantin’de çok başarılı olduk ve son iki yılda da 600 MW üzeri sipariş aldık. Piyasanın muazzam potansiyeline ikna olduk. Yetkililer, büyüyen bu piyasanın ön koşullarını oluşturmak için RenovAR and MATER programlarını başlatmakla çok iyi bir iş yaptılar. Bugün inşa halinde GW kapasiteli birkaç santral mevcut. Buradaki yerel üretim santralimiz ilk adım: gelecek yıllarda, ulusal gereksinimleri karşılamak için tedarik zincirini daha da yerelleştirmeyi planlıyoruz. Bu, Arjantin sanayisinde daha çok iş anlamında da geliyor” dedi.

Arjantin Savunma Bakanı Oscar Aguadı; Stratejik ve sürdürülebilir bir FAdeA geliştirmek istiyoruz. Bunu gerçekleştirmek amacıyla havacılık sanayisinde, rüzgar enerjisi gibi  benzer teknolojik karakterde ve gelişmeye açık sanayilerdeki kadar yeni iş alanları oluşturmamız gerekiyordu. Askeri sanayi ve havacılık sanayisindeki önde gelen firmalarla yeni imzalanan anlaşmalar bizi, FAdeA’nın gelirlerinin % 50’sinin kamudan % 50’sinin de üçüncü şahıslardan olacağı 2023 hedefimize yaklaştırıyor. Sanayi ve metalürji sektörü, büyüyen bu ticari gelişmeye katkı yapabilecekleri değerleri iyi belirlemeliler dedi.

Fábrica Argentina de Aviones “Brig. San Martin” S.A – profili

FAdeA, Arjantin Savunma Bakanlığı tarafından havacılık sanayisinde listelenen 90 yıllık bir firmadır. Şimdi, yeni stratejik vizyonuyla, firma askeri ve ticari sektörlerle bağlantılı yeni uluslararası iş alanları geliştirmiştir. Şimdi, bunlara, rüzgar enerjisini de ekliyoruz.

 

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Trendler

Copyright © 2011-2018 Moneta Tanıtım Organizasyon Reklamcılık Yayıncılık Tic. Ltd. Şti. - Canan Business Küçükbakkalköy Mah. Kocasinan Cad. Selvili Sokak No:4 Kat:12 Daire:78 Ataşehir İstanbul - T:0850 885 05 01 - info@monetatanitim.com