Connect with us

Bakım- onarım

Nordex Türkiye’nin gücü: Servis

Published

on

Dergimizin bu ayki sayısında Nordex Türkiye Servis Direktörü Ferit Yeşilay ile keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik. Nordex Türkiye’nin servis faaliyetleri, operasyonel yapısı ve servis hizmetleri hakkında bilgiler edindiğimiz bu keyifli söyleşiyi ilginize sunuyoruz.

Kendinizden ve Nordex Türkiye’deki görevinizden bahseder misiniz?

Marmara Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü mezunuyum. Sonraki yıllarda çalışma hayatıma devam ederken eş zamanlı olarak  Bilgi Üniversitesi’nde İşletme Yüksek Lisans eğitimimi tamamladım.

Nordex Türkiye’ye 2012 senesinde katıldım ve sonrasında tamamı Servis Departmanı içerisinde olmak üzere sırasıyla Servis Koordinatörü, Saha Operasyon Müdürü ve Servis Bölge Müdürü olarak görev aldım. 2019 yılından bu yana Nordex Türkiye Servis Direktörü olarak görevime devam etmekteyim.

Nordex Türkiye’nin sektördeki konumu ve faaliyetleri hakkında bilgi verir misiniz?

Nordex Türkiye servis ekibi olarak Türkiye’deki en yüksek kurulu güce servis hizmeti sağlamanın gururunu yaşıyoruz. Türkiye Rüzgar Enerjisi Birliği’nin Temmuz 2021 İstatistik Raporu’na göre Nordex, Türkiye’de 3GW’ı aşan bir kurulu güç ve %28.55’lık bir payla sektördeki liderliğini sürdürüyor. Nordex Türkiye çatısı altında mühendislik, satış, finans, proje yönetimi ve servis ekiplerimiz ile rüzgar enerjisi yatırımları ile iligili yatırımcılarımıza ihtiyaç duyabilecekleri her alanda en yetkin desteği sağlamak için çalışıyoruz. 

Türkiye’nin rüzgâr enerjisi kapasitesinin 10 GW kapasitesine ulaşması hakkında ne düşünüyorsunuz? Planlarınız nelerdir?

Öncelikle rüzgar enerjisi kapasitemizin 10 GW seviyesine gelmesi, 2023 hedef seviyesinden hayli uzak da olsa, ülkemiz adına son derece güzel bir gelişme. Yenilenebilir Enerji Kaynakları Destekleme Mekanizması’nın (YEKDEM) yarattığı büyüme trendi ile gelinen bu noktanın hem kurulu rüzgar gücü anlamında Avrupa’nın sayılı pazarlarından biri olmamıza hem yerli üretim ile teknoloji transferi ve yeni iş alanları yaratılmasına hem de ülkemizde yıldan yıla gelişen bir ekosistem içerisinde yetkin ve tecrübeli bir insan kaynağının oluşmasına son derece olumlu katkı sağladığını düşünüyorum. Bugün itibarıyla yıllar önce yurt dışından gelecek özel ekipler ve uzmanlar ile yapmak zorunda kalınan servis aktivitelerinin tamamının yerli kaynaklar ile gerçekleştirilebildiği, üstelik artık bizim uzmanlarımızın yurt dışındaki en zorlayıcı görevleri dahi rahatlıkla yerine getirebildiği bir noktadayız. Bunun sektörün tamamı açısından gurur duyulacak bir gelişme olduğuna inanıyorum.

Bizim bu noktada önceliğimiz büyüyen servis sorumluluğumuzu ve hızla büyüyen ekibimizi, hizmet kalitemizi daha da geliştirerek yönetmek ve yatırımcılarımızın memnuniyetini sağlamak. Eğitim, malzeme yönetimi ve teknik destek alanlarında sürekli yeni projeler geliştirerek bu hedefimize odaklanmış şekilde çalışmaya devam ediyoruz. Bununla beraber, buradaki tecrübeli ekibimizle farklı ülkeleri desteklemek ve Türkiye adına başarılı çalışmalarla yetkinliğimizi kanıtlamayı da adeta şirket üstü bir hedef olarak değerlendiriyoruz.

Nordex Türkiye’nin servis faaliyetleri nelerdir?

Biz, Nordex Türkiye Servis Departmanı olarak 270 kişilik bir ekibiz. Ekibimizin büyük bir kısmı santrallerimizde görev yapan servis teknisyenlerimizden oluşuyor. Bununla birlikte sadece Türkiye’de değil; ABD, İsveç, Hollanda, Belçika, Hırvatistan, Ukrayna gibi farklı ülkelerde de hizmet veren bir test ve devreye alma ekiplerimiz de mevcut. Benzer şekilde ana komponent değişimlerini de bu konuda uzmanlaşmış ayrı bir ekiple yapıyoruz.

Türkiye servis organizasyonu olarak global ölçekte Nordex bünyesindeki en yetkin teknik destek ve kalite ekiplerine sahip olduğumuzu söyleyebilirim. Bu ekiplerimizin sorumluluk alanları Türkiye ve Orta Doğu bölgesi ile Doğu Avrupa ülkelerini de kapsıyor. Geçtiğimiz yıllarda Çin ve Japonya’ya dahi hem uzaktan hem de yerinde teknik destek sağladık.

Bizim için çok kritik bir alanı da şüphesiz eğitim oluşturuyor. İzmir’de yer alan Servis ve Teknik Eğitim Merkezimiz bünyesinde Nordex’in iki resmi akademi organizasyonundan bir tanesini barındırıyoruz. Eğitmenlerimiz, merkezimize teorik eğitimlerin yanı sıra uygulamalı pratik eğitimler vererek güncel ihtiyaçlarımıza göre içeriklerini kendilerinin oluşturduğu yeni eğitim modelleri de geliştirmektedir.

Kaliteli bir servis hizmeti için stok planlaması ve malzeme yönetimi çok kritik bir öneme sahiptir. Malzeme yönetimi ekibimiz hem merkez hem de saha stoklarımızda malzeme tüketim istatistiklerinin takibine dayanan yedek parça listelerinin oluşturulması ve sorunsuz bir tedarik zinciri kurulmasını sağlıyor.

Servis operasyonları anlamında merkezsizleşmiş bir ağdan, başka bir deyişle santrallerde yerinden yönetimden, söz edebilir miyiz? Bu tip bir servis organizasyonun katkıları neler oldu?

Türkiye’deki servis organizasyonumuz için Nordex’in Türkiye’deki ilk projelerinden başlayarak aslında mümkün mertebe merkeziyetçi olmayan daha çok santrallerden yönetilen bir yapıda olduğunu söyleyebiliriz. Merkezi servis noktaları yerine doğrudan santrallerde görev yapan servis ekipleri, tek bir merkez depo ya da yurtdışı ağırlıklı tedarik yerine potansiyel ihtiyaçlara yönelik santrallerde kurulan yedek parça depoları tercihleri bunu sağlamak adına atılmış önemli adımlardır. Bu yapının bize kattığı en büyük fayda, herhangi bir arızanın çözüm süresini ciddi şekilde kısaltması ve emre amadelik dediğimiz, türbinlerin üretime hazır kaldığı sürenin çok yüksek seviyelerde olmasını sağlaması oldu.

Saha organizasyonundan hariç olarak, genel anlamda Nordex  Türkiye Servis Organizasyonu olarak da Almanya merkez birimlerinden bağımsız hareket edebilmemizi sağlayacak şekilde bir planlama yapmaya çalışıyoruz. Türkiye’deki Kalite Ekibi’miz sayesinde özel görevler için iş talimatlarını kendimiz oluşturabiliyor, teknik destek ekibimizle merkezin reaksiyon süresinin çok ilerisinde hızlı çözümler üretiyor, Eğitim Birimi’mizle her sene büyüyen ekibimizin eğitim ihtiyaçlarını Almanya merkez akademinin tüm ülkelere böldüğü kapasitesinden bağımsız ve sınırlanmadan giderebiliyoruz. Kaliteli ve tatmin edici bir servis performansı sağlayabilmek için bu yerelleşmenin çok kritik olduğuna inanıyoruz.

Bununla beraber, elbette Almanya merkez birimlerinin değerli katkısını alabileceğimiz her fırsatı değerlendirmek adına da kesintisiz bir iletişim içerisindeyiz. Gerek ülkemizde bizim örnek uygulamalarımızı aktararak, gerekse de farklı ülkelerden ya da merkez birimlerden bizi geliştirecek uygulamaları alarak daha yetkin ve daha verimli bir ekip haline gelmek için çalışıyoruz.

Servis hizmetlerinizde yedek parça tedariki için global ve yerel ölçekte geliştirdiğiniz modelden bahseder misiniz?

Türbinlerde ihtiyaç duyabileceğimiz yedek parçaları büyük oranda yurt dışından ithal etmek durumundayız. Bununla beraber, Türkiye’de tedarikçisi bulunan yedek parça veya sarf malzeme sınıfındaki bakım malzemelerimiz için yurt içi tedarik imkanlarını da sürekli araştırıyor ve alternatifler yaratmaya çalışıyoruz.

Servis hizmetimizin kalitesi için güçlü bir yedek parça tedarik zinciri ve verimli bir yedek parça stokuna sahip olmak çok önemli. Malzeme yönetimi birimimiz santrallerimizde kullanılan tüm parçaların 18, 24 ve 36 aylık kullanım istatistiklerini inceleyip, santrallerdeki ekiplerimizin de geri bildirimlerini alarak her bir santralde yerinde tutulması gereken yedek parça stok listelerini belirliyor. Bugünlerde bu malzemeler tüketildiğinde yerlerine otomatik sipariş oluşturacak bir sistemi entegre ediyoruz. Geçtiğimiz sene de düzenli tüketilen bakım malzemelerimizin otomatik sipariş edilmesi uygulamasını başlatmıştık. Bu çalışmalarla, hem saha ekiplerimizin tüm odağını türbin çalışmalarına yöneltmek, onları stok takibi yükünden kurtarmak hem de malzeme planlamamızı tek tek münferit sahalarla beraber tüm portföyü gözetecek şekilde yapabilmeyi amaçlıyoruz. Bunların yanı sıra İzmir’de bulunan merkez depomuzda hem ciddi miktarda yedek parça hem de farklı türbin modellerimizde kullanılan ana komponent dediğimiz kanat, dişli kutusu, generator gibi yedek ana komponentleri tutuyoruz.

Nordex Türkiye’nin servis hizmetleriyle ilgili olarak 2021 yılını nasıl geçirdiğinizi aktarır mısınız?

2021 tüm sektör için olduğu gibi bizim için de çok kritik ve zorlayıcı bir sene oldu. Her ne kadar pandemi koşullarını normalleştirmiş olsak da pek çok alanda alışa geldiğimiz düzenden farklı şekilde iş yapmak zorunda kaldık. Bu süreçte proje yönetim ekibimizin ulaştığı rekor kurulum seviyesinin servis geçişini planlamak bizim açımızdan en çok dikkat isteyen işlerin başında geldi.

2020 yılında ekibimize 28 yeni arkadaş katmıştık, 2021 içerisinde servis ekibimize 30 kişinin üstünde yeni ekip arkadaşları daha dahil ettik. Ekibimiz bu kadar büyürken servis kalitesinin bundan etkilenmemesi için bu büyümenin önceden planlanması, eğitim organizasyonları ve yeni personellerin tecrübe kazanma sürecinde sahaların tecrübeli ekip arkadaşları ile desteklenmesi, dikkatli davranmaya çalıştığımız noktalardı.

2021 içerisinde bizim için önemli değişikliklerden bir tanesi de İzmir Servis ve Teknik Eğitim Merkezi’mizin açılışı ve İzmir ofis organizasyonumuzu da buraya taşımamız oldu. Bu merkezde hem tüm ofis ekibimiz hem ana depomuz hem de Eğitim Merkezi’miz Mart 2021’den beri aktif olarak faal durumdadır.

2021 bizim için aynı zamanda bugüne kadar Türkiye servis ekibi olarak en çok uluslararası görevlendirmeyi yaptığımız sene olması bakımından da önemliydi. Bu yıl içinde Ukrayna, Hollanda, Belçika, İsveç ve ABD’de hem servis hem de devreye alma ekiplerimizle yoğun çalışmalar gerçekleştirdik.

Bu yıl içerisinde gençlere ulaşma anlamında da ciddi çalışmalarımız oldu. Eğitim Departmanı’mız İZKA ile bir iş birliği çerçevesinde İzmir bölgesindeki meslek liseleri ile irtibat kurarak özel bir çalışma gerçekleştirdi. Bu kapsamda pek çok öğrencimize rüzgar enerjisi ile ilgili farklı proje konuları verildi ve öğrenci arkadaşlarımızın bu projelere çalışarak yaptıkları sunumlar değerlendirildi. 21 öğrencimize bu değerlendirme sonucunda 5 günlük kapsamlı rüzgar enerjisi ve rüzgar teknolojileri eğitimi verildi. Bugün itibarıyla bu arkadaşlarımızın 5’i uzun dönem stajyer olarak ekibimize dahil olmuş durumdalar. 

Nordex Türkiye olarak servis hizmetlerinizde yakın gelecekte ne gibi yatırımlarınız olacak?

Önümüzdeki sene için planlamasını yaptığımız ve üzerinde çalışmaya başladığımız birkaç alan var. Nordex Türkiye olarak bugüne kadar Nordex global içerisinde yukarıda da bahsettiğimiz lokalizasyon mantığıyla özel operasyonlarda kullanılacak ekipmanları ortak havuzdan kullanmayıp, kendi bünyesinde barındırmayı seçen tek organizasyon olduk. En son türbin platformumuz olan Delta 4000’e ait bu tip özel ekipmanları da önümüzdeki sene içerisinde Türkiye’ye getirmeyi planlıyoruz. Bununla birlikte, Servis ve Teknik Eğitim Merkezi’mize de 7 ilave eğitimi vermemizi sağlayacak simülatör ve ekipman yatırımını gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.

2021 içinde mevcut ekiplerimize ilave olarak sadece periyodik bakımları yapmak üzere bir özel ekip kurduk. Önümüzdeki sene bu ekibimizi daha da büyüteceğiz. Kalite Ekibimiz bünyesinde çalıştığımız kanat tamir ekiplerine teknik destek veren ve bu ekiplerin çalışmalarını denetleyen uzmanlarımız mevcuttu. Bu çalışmaların yanısıra, önümüzdeki sene içerisinde bizzat kanat tamir çalışmalarını da gerçekleştirecek ekipler kurmayı planlamaktayız.

Sektörde ve Nordex Türkiye’de kariyer yapmak isteyen gençlere neler tavsiye edersiniz? 

Sektörümüzün gerçekten çalışması keyifli ve manevi tatmin sağlayan bir sektör olduğuna inanıyorum. Gençler arasında da enerji ve özellikle yenilenebilir enerji alanlarının artan bir popülaritesi olduğunu gözlemliyorum; bunu görmek bizler için memnuniyet verici.

Ben genç arkadaşlarımıza ‘kendilerini donanımlı bireyler haline getirmeye gayret etmelerini’ tavsiye ediyorum. Ancak burada çerçeveyi sadece mesleki alanla sınırlandırmamak ve ‘genel kültür anlamında da bir gelişim peşinde olmanın’ önemli olduğuna inanıyorum. Bununla beraber, ne iş hayatına yeni atılırken ne de çalışma hayatları boyunca herhangi bir görev değişikliği durumunda buna tam anlamıyla hazır olmak gibi bir ihtimal olmadığının farkında olmalarını, dolayısıyla onları başarılı kılacak asıl değerlerin öğrenmeye istekli, değişime açık ve zorluklara karşı bir miktar da sabırlı olmak olduğunu gözetmelerini tavsiye ederim.

Endüstri dünyasındaki gelişmeleri takip edin. Neleri size ulaştırmamızı istersiniz? Şimdi kayıt olun.

  E-Bülten'e kayıt olun
E-Posta:
 
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Trendler

Copyright © 2011-2018 Moneta Tanıtım Organizasyon Reklamcılık Yayıncılık Tic. Ltd. Şti. - Canan Business Küçükbakkalköy Mah. Kocasinan Cad. Selvili Sokak No:4 Kat:12 Daire:78 Ataşehir İstanbul - T:0850 885 05 01 - info@monetatanitim.com