Türk tersanelerinde üretilen ilk rüzgâr türbini bakım gemisi

Yayın tarihi:

-

Türkiye’de ilk defa bir rüzgâr türbini bakım gemisi inşa edildi. İstanbul’daki Cemre Tersanesi’nde inşa edilen “Esvagt Mercator” isimli gemi Danimarkalı Esvagt şirketine teslim edildi.

Esvagt Mercator’un inşa edildiği Cemre Tersanesi’nin Proje Koordinatörü Samet Cırlak, geminin yaklaşık 20 milyon euro yatırımla inşa edildiğini belirterek, “Bizim için en önemlisi, yaptığımız projelerde müşterilerimizin memnun kalması ve yeni projelerin gelmesi” dedi. NB48 Esvagt Mercator rüzgâr türbin gemisinin offshore alanında yapımını gerçekleştirdikleri ikinci büyük proje olduğunu anlatan Cemre Tersanesi Proje Koordinatörü Samet Cırlak, projenin 2015 Kasım ayında imzalandığını, ilk sekiz aylık sürecin temel ve detay tasarım fazı olarak ilerlediğini söyledi. Üretime sekizinci aydan sonra başladıklarını anlatan Cırlak, “Proje 22 ayda tamamlandı. Bu tarz katma değeri yüksek olan gemiler için bu süre kısaltılmış bir süredir. Ekipman tedariki ve inşa süresi ise 14 ay olarak gerçekleşti” dedi. İnşa edilen geminin 22 tekniker kapasiteli olduğunu belirten Cırlak, “Gemi içerisinde çalışanlar için sosyal alanlar sağlandı. Sinema salonları, toplantı odaları ve daha birçok donanım yer alıyor” şeklinde konuştu.

Gemide 3 adet özel amaçlı botla personel taşıması ve yük elleçlemesi gerçekleştirildiğini ifade eden Cırlak, “Ayrıca gemide 2 adet güverte kreyni mevcut. Biri limanda kullanılırken diğeri ise açık denizde malzemelerin elleçlenmesinde kullanılıyor. Gemi, açık denizlerde sabit kalması amacıyla DP-2 klas sistem ile donatılmıştır. DP-2 sistem gereği 2 adet baş itici ve 2 adet ise azimut pervanesi bulunuyor. Böylece türbin bakımıyla ilgili işlemler olumsuz hava şartlarından etkilenmeden rahatlıkla gerçekleştirilebiliyor” diye konuştu.

Toplam 20 milyon euroya inşa edildi

Danimarkalı Esvagt firmasının Belwind 1 (Belçika) Rüzgâr Türbini Tarlası’nda, MHI Vestas firması için üstelendiği destek hizmetini NB48 Esvagt Mercator gemisi ile devam edeceğini anlatan Cırlak, “Esvagt Mercator kompakt yapısı itibariyle seri olmasının yanı sıra enerji verimliliği açısından da dikkat çekiyor” dedi.

Esvagt Mercator gemisinin yaklaşık 20 milyon euro yatırımla inşa edildiğini anlatan Cırlak, “Bizim için en önemli etken yaptığımız projelerde müşterilerimizin memnun kalması ve yeni projelerin gelmesi” dedi.

Bunun yanı sıra Cemre Tersanesi’nin inşa etmekte olduğu bir diğer proje olan NB53 MPV Çok Amaçlı Destek gemisinin hem offshore hem rüzgâr türbini destek görevlerini birlikte gerçekleştirebildiğini anlatan Cırlak, “Bu gemi de Esvagt/Danimarka için inşa ediliyor” dedi.

NB48 ve NB53 ile yakalanan başarının aynı kategoride yer alan NB57 projesini getirdiğini belirten Cırlak, “‘NB57’ inşa numarası ile Fransız müşterimiz LDA için yapımına devam ettiğimiz rüzgâr türbin bakım ve servis gemisi Esvagt Mercator’e kıyasla daha hacimli özellikler taşıyor. LDA’in DONG için çalıştıracağı yüksek teknolojili servis sistemleri ihtiva eden ve 66 tekniker kapasiteli geminin toplam maliyetinin ise 40 milyon euro civarında olacağını öngörüyoruz” dedi.

İnşa edilen gemide ayrıca helikopter güvertesi ile 3 boyutlu kreynin yer aldığını anlatan Cırlak, 3 boyutlu kreynin en önemli özelliğinin ise malzeme elleçlerken kötü deniz koşullarında hareketleri sıfırlamak olduğunu söyledi. Mevcut sözleşmeyi 2017 Ocak ayında imzalandıklarını ve inşa süreçlerinin yüzde 30’luk kısmının tamamlandığını belirten Cırlak, projeyi 2018’in sonunda teslim etmeyi planladıklarını kaydetti. Cırlak, yüksek teknolojili yan sanayi ürünlerini yurt içinde temin edemediklerini ve gemi yan sanayisinde bu alanda ciddi bir boşluk olduğunu ifade etti. NB 57 projesinde NB 48’den farklı olarak ilk defa “orta devirli jeneratörlerde değişken hız uygulaması” ile enerji verimliliği sağlamayı hedeflediklerine dikkat çeken Cırlak, “Geminin yakıt tüketimi göz önüne alındığında, gemi değişken hızlarda çalışabilen jeneratörler ile donatılmıştır. Buradaki amaç enerji verimliliğini sağlamak. Yüksek devirli makinelerde enerji konusunda tüketim değerinin ortalama yüzde 20-30 daha fazla olduğunu söyleyebiliriz. Ancak orta devire geçince enerji verimliliği konusunda avantaj elde ediyorsunuz. Bunu da ilk defa NB57’de gerçekleştirmeyi hedefliyoruz” dedi.

(Kaynak: dunya.com)

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Trendler

Exit mobile version