Connect with us

Rüzgar Türbini İmalatçıları

Bergama’da üretilen türbin kanatları Avustralya yolunda

Yayın Tarihi:

on

GE Yenilenebilir Enerji bünyesindeki LM Wind Power fabrikası açılışından sadece 6 ay sonra ilk uluslararası sevkiyatını yapmaya başladı.

Bergama fabrikasından çıkan kanatlar kara yoluyla 100 km kat edip İzmir Alsancak Limanı’na ulaştılar. Ancak kanatların yolculuğu daha yeni başlıyor. Türbin kanatları okyanuslar ve kıtalar aşarak toplamda 14.000 km yol kat ederek Avustralya’daki Bodangora Rüzgâr Santrali’ne ulaşacak.

Türkiye’de üretilerek Avustralya’ya ihraç edilen, her biri 63,7 metreden uzun olan toplam 99 kanat, Güney Doğu Avustralya’da GE ve Infigen Energy tarafından geliştirilen 113,2 MW gücündeki Bodangora Rüzgâr Santrali’nde bulunan 3,43 MW’lık rüzgâr türbinlerinde devreye alınacak. LM Wind Power kanatlarıyla donatılan GE türbinleri, New South Wales’teki yoğun rüzgârların enerjisini toplamak amacıyla kuruldu.

Bu yolculuk ayrıca Türkiye’nin ihracat ekonomisi için de büyük bir adım. 2017 yılında Avustralya’ya 538 milyon dolar değerinde ihracat gerçekleştiren Türkiye, bu yıl LM Wind Power’ın Bergama tesisinden gerçekleştirilecek olan ihracatların katkısıyla bu rakamı daha da yukarı taşıyacak.

Türkiye için verilen 50 milyon dolar değerindeki taahhüdün bir göstergesi olan tesis, aslında bir fabrika yatırımından daha fazlası. Kanat üretimi teknik uzmanlığa sahip bir iş gücü gerektiriyor ve kapsamlı eğitimlerin sağlanması yeni bir rüzgar türbini fabrikası kurmanın en kilit unsuru olarak kabul ediliyor. Bergama’da kurulan Mükemmeliyet Merkezi ile çalışanlara gelişmiş kanat üretimi ve endüstriyel becerilerle ilgili eğitimler sağlandı. Ayrıca Bergama fabrikasının çalışanları Hindistan, Polonya ve İspanya’da eğitimlere katıldı. Bu sayede Bergama fabrikasındaki çalışanlar yetkin ve uzman hale geldi. Bu yatırım vesilesiyle GE, bölgedeki çalışanlara gelişmiş kanat üretimi ve endüstriyel beceriler edinme ve geliştirme imkânı tanıyor. Diğer taraftan da üretim operasyonlarından teknik mühendislik, servis, yönetim ve destek hizmetlerine kadar çok çeşitli alanlarda 450 yetkin teknik personele iş imkânı sağlayacak.

Türkiye endüstrisine, alana özel, spesifik yayınlar üreten MONETA Tanıtım’ın sektörel dergilerinin editörlüğünü yapmaktayım. Yeni nesil, dinamik yayıncılık anlayışıyla, dijital ve basılı mecralarda içerik geliştirmek için çalışmaktayız.

Rüzgar Türbini İmalatçıları

Rüzgâr türbini imalatında yerli alternatif: İğrek Makina

Yayın Tarihi:

on

Bursa’nın ve ülkemizin köklü firmalarından İğrek Makina’ya bir ziyaret gerçekleştirdik. 72 yıllık mazisiyle sektörün öncülerinden olan İğrek Makina’nın Genel Müdürü Orhan İğrek ile Üretim Müdürü ve aynı zamanda Orhan Bey’in oğlu olan Fatih İğrek hoş sohbetleri ve güler yüzleriyle bizi ağırladılar.

Orhan İğrek, “37 yıl geçiverdi Berlin Teknik Üniversitesi’nden diplomayı alıp, aynı gün uçağa binip Bursa’ya dönüşümün üzerinden” diyerek söze girdi ve rüzgâr enerjisi sektöründeki yatırımlarından ve yaşanan zorluklardan bahsetti.

İğrek Makina Genel Müdürü Orhan İğrek, ekibimize çalışma alanında bilgi verdi.

“Bizim dünyamız üreten Türkiye” vurgusunu yapan Orhan İğrek, yüksek enerjisi ve tutkusuyla bizleri üretim alanlarında da bilgilendirdi. Dünya çapında otomotiv sektörüne kalıp döküm hizmeti verdiklerini belirten Orhan Bey, “Solar Enerji’ye 20 milyon liralık yatırım yaptık. Bursa’nın Orhaneli ve Büyükorhan ilçelerinde 4 MW solar enerji tesislerinde elektrik üretiyoruz” diyerek firma olarak yenilenebilir enerjiye verdikleri değerin altını çizdi. “Fakat asıl misyonumuz güneş panelleri değil, 1940’lı yıllardan beri var olan metalurji-makina tesislerimizde yerli rüzgâr enerji parklarını üretmektir.”

Daha sonra İğrek Makina Üretim Müdürü Fatih İğrek’le de bir söyleşi gerçekleştirdik. Fatih Bey, İğrek Makina’nın tarihine ilişkin bilgilerle söze başlayarak şunları kaydetti:

İğrek Makina Üretim Müdürü Fatih İğrek

“İğrek Makina AŞ, 1946 yılında Bursa’nın merkezinde kurulmuş, 72. yılımızı devirdik. Şu anda 3. nesil işbaşındadır. Dedemiz Ali Osman İğrek tarafından kurulan firmamızda ikinci nesil yani babamız, amcamız hâlâ başımızda, yöneticilerimizdir.

İlk kuruluşumuzdan beri dökümcülük ve makine üretimi ana alanımız. Demir ve çelik alaşımları dökeriz. 80’li yıllara kadar dedemiz makine imalatı konusunda Türkiye’nin tanınmış sanayicilerindendi. Türkiye Döküm Sanayicileri Derneği’nin en eski üyesiyiz. İlkleri başarmış bir şirketiz.

Yıllar bizi otomotiv şehri Bursa’da otomotiv sektörüne yöneltti. Bursa’da üretim yapan firmalardan başlayarak global üreticilerin sac şekillendirme kalıplarının dökümü konusunda iddialı bir konumundayız ve yıllık kapasitemiz 25.000 tondur. Bu konuda entegre bir tesise sahibiz. Modelleme yapıp, prototip oluşturuyoruz, bu modelleri döküyoruz ve bu dökümlerin CNC işlemesini yapıp montaja hazır hale getiriyoruz. 3 eksende ve 5 eksende frezeleme, 5 metre çapa kadar dik tornalama ve taşlama tezgâhlarına sahibiz. Satıh ve açılı yüzeylerin taşlamasında 6 metreye kadar taşlama işlemi yapabiliyoruz ve hassas sonuçlar çıkarıyoruz. Yani ana sanayilere çok esnek özellikte tedarikçi partneriz diye tanımlayabiliriz firmamızı.

2018 yılında çok iddialı bir şekilde metal işleme takım tezgâhları üretimi fabrikası halini alacağız. Yaklaşık 48 bin metrekare kapalı alana ulaşıyor fabrikamız. Bu alanın önemli bir kısmını CNC freze ve torna tezgâhı üretimi yapmaya ayırıyoruz. Bu alanda ülkemizde özel siparişlere yönelik bir üretim mevcut sadece. Talebin çoğu Uzakdoğu’dan ithal edilen tezgâhlarla gideriliyor. Kalanı da Avrupa’dan. Avrupa’da üretilen tezgâhlar pahalıdır ve kaliteli olduğu iddia edilir, Uzakdoğu tezgâhlarında ise uygun fiyat avantajı vardır. Biz bunların arasında bir yer edinmeyi hedefliyoruz. Yüksek kalitede, uygun fiyatlı, döküm gövdeden mamûl, artık Avrupa’nın bile maliyet açısından üretmekte zorlandığı malzeme teknolojisiyle desteklenmiş, hassas 5 eksen işleme frezeleri,  C eksenli CNC dik tornaları ve çok önemli bir hamle olarak beşik tipi tablalı 5 eksen tezgâh üretimine girdik. Bu tezgâhlar, rüzgâr enerjisi ve diğer enerji sektörlerine yönelik parça üretimi, otomotiv ve havacılık sektörlerine yönelik kalıp ve parça üretiminde kullanılabilecekler. Bunlar ülkemizde yükselen sektörler olduğundan, yerli üreticilerin rağbet göstereceği tezgâhlar olacağını düşünüyoruz.”

Rüzgâr enerjisi

Rüzgâr enerjisi sektöründeki yatırımlarını ve gelecek öngörülerini anlatmasını rica ettiğimiz Fatih İğrek, şu bilgileri verdi:

“Rüzgâr enerjisi alanında da iddialı bir tedarikçiyiz. 70 tona varan tek parçalar dökebiliyoruz. 2008 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi’yle bir proje yaptık, SANTEZ Projesi. Metalürji Fakültesi’yle beraber rüzgâr enerjisine yönelik kanatların bağlandığı kanat göbeğini ürettik (Hub). Laboratuvarımızı tamamen rüzgâr enerjisinde kullanılan döküm malzemelerine göre geliştirdik. Bütün ekipmanımızı yeniledik. O günden beri rüzgâr enerjisi dökümlerine en yakın firmayız. Bu yüzden YEKA ihale yarışında bütün bilinen üreticileri firmamızda ağırladık. İhaleyi kazanan Siemens’i tebrik ettik, onlarla parça tedariğinde uzun vadeli olarak yola çıkma ihtimalimiz var. Bu hedefe yönelik 12 metreye boy 5 metre yükseklikte işleme yapabilen, 3 metre döner tabla ebatlara sahip yeni yatay işlem frezeleme tezgâhımızı 2017’de devreye aldık. Bununla bütün hub, taşıyıcı, direkt tahrikli sistemlere yönelik jeneratör, değilse şanzıman kutusu parçaları işleyecek çok hassas bir tezgâhımız oldu. Dökümleri, işlenmiş olarak rüzgâr enerjisi sektörüne temin edeceğiz.

Ayrıca bütün bunlardan ayrı olarak, Genel Müdürümüzün inisiyatifiyle Ar-Ge faaliyetlerine başladığımız yerli direkt tahrikli jeneratör üretimi projemiz yürümektedir. 1,5 megavatlık, mühendisliği tamamen firmamıza ait, elektrik-elektronik regülasyonu hakkında dış destek aldığımız, üretimi yüzde yüz yerli direkt tahrikli jeneratörümüzü Ocak 2018’de test ettik.”

Orhan İğrek ise rüzgâr enerjisiyle ilgili olarak şunları belirtti: “Yerli rüzgâr tesisleri konusunda samimiyetle ifade etmek isterim ki, 4 yıldır uğraştığımız bu milli proje için gerçekleştirdiğimiz entegre yatırımın değeri en az 250 milyon TL’dir. Ar-Ge merkezi, tasarım konstrüksiyon, modelleme, metalürjik üretim döküm tesisi (toplam 18 MW elektrikli ergitme gücüne sahip), talaşlı imalat, elektroteknik, elektronik ve diğer bölümleri aynı çatı altında (48.000 m²) toplayan entegre bir tesisi 5 yıldan evvel kurmayı başardık. Ürünümüzü bu yıl başarıyla nihayetlendirip, tanıtarak, bu konuda yerli üretimin ülkemize katacağı güçle gururlanacağız. Ülkemize olan görev borcumuzun bilinciyle milli ekonomimize katkı yapmak her şeyden önde gelen hedefimizdir.”

Endüstri 4.0

Son olarak, Endüstri 4.0 konusundaki görüşlerini öğrenmek istediğimiz Fatih İğrek şunları söyledi:

“Yeni takım tezgâhlarımız Endüstri 4.0’a yüzde yüz adapte olacak. Ürünün internete entegre olması yeni bir şey sayılmaz ama artık olmazsa olmaz ve biz de makinelerimizi tamamen ona adapte ediyoruz.”